torsdag den 8. august 2013

Smagen af sommer

Det er ingen hemmelighed, at jeg elsker sommer. Jeg elsker børn der griner og leger i vandkanten. Jeg elsker lune sommeraftener med kølige drinks på terrassen. Jeg kunne blive ved i en uendelighed, men det jeg elsker allermest, er alle de fantastiske bær der vælter frem.
Jeg har været så heldig i år at få fat i nogle lækre solbær.

Det blev til hele 3 kg. solbær, som blev forvandlet til saft og sirup

Hjemmelavet solbærsaft
1 kg. friske solbær
1/2 l. vand

150 g. sukker
1/2 tsk. flydende atamon

Kom bær og vand i en gryde med låg. Kog det hele op ved svag varme til bærerne er kogt ud. Kom det hele i en saft-afdrypper (jeg brugte en si med et viskestykke i). Lad det afdryppe. Pres forsigtigt den sidste saft ud af bærerne.
Kom nu saften til en ren gryde og kog det op. Sukkeret tilsættes og det skal nu koge 5 min. Dannes der skum fjernes det.
Tag gryden af varmen og tilsæt atamon.
Herligheden kommes straks på en skoldet, ren flaske.

Nydes iskold - helst på en varm sommerdag.
God fornøjelse



Ingen kommentarer:

Send en kommentar