søndag den 25. august 2013

Færdig blommemarmelade

Marmeladen har nu fået lov til at stå og køle af. Ventetiden har godt nok været lang - men den har været det hele værd. Hold nu op en himmerigsmundfuld jeg fik mig i formiddags. Jeg er sikker på, at jeg har fået blommemarmelade som barn, den smagte ihvertfald af barndom og minder.




Jeg brugte denne opskrift:

Blommemarmelade 

2 kg. blommer
4 tomme vanillestænger
4 stænger hel kanel
500 g. sukker
4 tsk. Melatin, rørt med 4 spsk. sukker

Tomme, rene og skoldede glas

Rens, udsten og skær blommerne i mindre stykker. Blommerne kommes i en tykbundet gryde. Nu tilsættes de tomme vanillestænger og kanel. Det koges igennem under omrøring på middel-høj varme i ca. 10 min. Tilsæt sukker og kog i ca. 5 min.
Smag til, måske der skal mere sukker i efter din smag!

Tilsæt Melatin og sukker, rør godt igennem. Kog i ca. 2 minutter. Hvis du ikke synes marmeladen er tyk nok kan du tilsætte lidt mere Melatin rørt med sukker. Men pas på - marmeladen stivner mere når den bliver kold. den varme marmelade på skoldede glas og luk straks. 
Afkøl på køkkenbordet og opbevar derefter køligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar